- Fysioterapeuter kan gjøre en viktig jobb som ledere
Forfatter Fysiofondet. Publisert 17.02.25 14:48
Fysioterapeut Ann Cathrin Aarseth Madsen er leder for avdelingen Tilrettelagte tjenester i Lillehammer kommune, og har tatt lederutdanning på BI.
FOTO (privat): På telttur i Bøverdalen.
I 2024 gjennomførte Ann Cathrin Aarseth Madsen studiet Nasjonal lederutdanning for ledere i primærhelsetjenesten ved Handelshøyskolen BI med støtte fra Fysiofondets utdanningsstipend.
- Dette er en studie alle ledere i helsesektoren i primærsektoren kan ta for å bli mer effektive og samkjørte om hvordan prioritere fremtidens helsenorge i kommunene.
Hun fremhever betydningen av at Fysiofondet støtter slike utdanningsforløp:
- Det er viktig at fysioterapeuter får muligheten til å videreutdanne seg, også innen ledelse. Fysioterapeuter kan spille en viktig rolle som ledere, også i arbeidsfelt som ikke nødvendigvis er spesifikke for fysioterapi, skriver Aarseth Madsen til Fysiofondet.
Kommunens utfordringer
Som leder i kommunen påpeker hun viktigheten av kompetanseøkning innen effektiv ressursnyttelse og innovasjon for å møte morgendagens krav:
- Kommunene i Norge står ovenfor store utfordringer når det gjelder endring og nye krav. Det er viktig å være skolert som leder for å bidra best til disse utfordringene og samtidig kunne ta vare på de ansatte på best mulig måte. Jeg ønsket derfor å øke min kompetanse innen helseledelse, skriver Aarseth Madsen som fullførte studiene ved BI i løpet av våren 2024.
Hun ble utdannet fysioterapeut for 20 år siden, og har jobbet både som fysioterapeut og leder. Året 2014/15 tok hun videreutdanning innen personalutvikling og ledelse. De siste 14 årene har hun jobbet som leder i rehabiliteringsfeltet ved Tilrettelagte tjenester i Lillehammer kommune. I kommunen har hun 13 medkollegaer som er ledere for hver sin avdeling.
- Vi står i mange utfordringer i det daglige, og jeg merker allerede at utdanningen jeg har tatt har gitt meg noen verktøy for å bidra inn i prosesser på en bedre og mer fremtidsrettet måte og kan bidra inn i kollegiet med ny viten, anbefalinger og henvisninger til litteratur og artikler som er relevante for andre å lese.
- Studiet har også gitt meg kjennskap til flere ledere i andre kommuner på tvers av landet, som gir meg mulighet for å kontakte dem ved konkrete spørsmål og inspirasjon om hvordan gjennomføre ulike utfordringer.
Samarbeid
Utdanningen bestod av seks samlinger fordelt over to semestre, hvor hver samling varte i tre til fire hele dager og fant sted på campus i dagtid. Alle samlingene inkluderte faglige diskusjoner, gruppearbeid og prosessarbeid, noe hun anser som avgjørende for utviklingen av refleksjonsevnen, samt for å kunne prestere godt både på den individuelle eksamenen og prosjektoppgaven.
Madsens prosjektoppgave omhandlet økt samarbeid på tvers av avdelingene i tjenesten.
- Med tanke om å utnytte bedre de ressursene vi allerede har i tjenesten og kommunen, ønsket vi å bedre det faglige samarbeidet og gjøre det enklere å etterspørre og hjelpe hverandre med kompetanse på tvers. Og på denne måten også bedre se den enkelte ansatte som allerede arbeider hos oss, med tanke på å beholde våre medarbeidere og gjøre stillingene mer attraktive.
Hun mener utdanningen har vært til stor relevans for hennes daglige virke som leder i Tilrettelagte tjenester:
- Jeg har hele tiden gjennom utdanningen, kunne trekke inn eksempler fra egen praksis og jobbe direkte med relevante, konkrete saker underveis, da studiet legges opp til å være meget praksisorientert. Stor grad av egenrefleksjon samt gruppearbeid, har gjort at læringen underveis er stor, og det er lettere å ta det med seg videre i arbeidet som leder. Dette gjelder både spesifikk personaloppfølgning, planlegging og prioriteringer samt samarbeid på tvers av sektorer.
Du kan få støtte til lederutdanning hos Fysiofondet. Sjekk ut Reisestipend og Utdanningsstipend.
- #støttetavfysiofondet (57)
- Reisestipend (27)
- Fondsstyret (24)
- Utlysning (19)
- Utdanningsstipend (14)
- Svar på søknad (10)
- Formidlingsprosjekt (9)
- Tildelinger (9)
- Fysiofondet (8)
- Kvalitetsforbedringsprosjekt (7)
- 50-årsjubileum (6)
- Doktorgradslisten (5)
- FYSIOPRIM (5)
- Forskningsprosjekt (5)
- Doktorgrad og postdoktor (4)
- Fagkomité (4)
- Prisutdeling (4)
- Søknadsportalen (3)
- Årsrapport (3)
- Stilling ledig (1)
- Veiledet praksis (1)
- 01/00/25 (6)
- 01/00/25 (7)
- 01/00/25 (5)
- 01/00/25 (7)
- 01/00/25 (7)
- 01/00/25 (5)
- 01/00/24 (3)
- 01/00/24 (4)
- 01/00/24 (9)
- 01/00/24 (7)
- 01/00/24 (4)
- 01/00/24 (3)
- 01/00/24 (7)
- 01/00/24 (8)
- 01/00/24 (7)
- 01/00/24 (4)
- 01/00/24 (5)
- 01/00/24 (4)
- 01/00/23 (5)
- 01/00/23 (8)
- 01/00/23 (3)
- 01/00/23 (6)
- 01/00/23 (3)
- 01/00/23 (2)
- 01/00/23 (5)
- 01/00/23 (4)
- 01/00/23 (4)
- 01/00/23 (6)
- 01/00/23 (4)
- 01/00/23 (7)
- 01/00/22 (1)
- 01/00/22 (1)
- 01/00/22 (1)
- 01/00/22 (1)
- 01/00/21 (1)
- 01/00/21 (1)
- 01/00/21 (1)