Nyhetsarkiv

- Fysioterapeuter kan gjøre en viktig jobb som ledere

Design uten navn - 2025-01-28T122458.013Fysioterapeut Ann Cathrin Aarseth Madsen er leder for avdelingen Tilrettelagte tjenester i Lillehammer kommune, og har tatt lederutdanning på BI. Her på telttur i Bøverdalen.
FOTO: (privat)

I 2024 gjennomførte Ann Cathrin Aarseth Madsen studiet Nasjonal lederutdanning for ledere i primærhelsetjenesten ved Handelshøyskolen BI med støtte fra Fysiofondets utdanningsstipend.

- Dette er en studie alle ledere i helsesektoren i primærsektoren kan ta for å bli mer effektive og samkjørte om hvordan prioritere fremtidens helsenorge i kommunene.

Hun fremhever betydningen av at Fysiofondet støtter slike utdanningsforløp:

- Det er viktig at fysioterapeuter får muligheten til å videreutdanne seg, også innen ledelse. Fysioterapeuter kan spille en viktig rolle som ledere, også i arbeidsfelt som ikke nødvendigvis er spesifikke for fysioterapi, skriver Aarseth Madsen til Fysiofondet.


Kommunens utfordringer
Som leder i kommunen påpeker hun viktigheten av kompetanseøkning innen effektiv ressursnyttelse og innovasjon for å møte morgendagens krav.

- Kommunene i Norge står ovenfor store utfordringer når det gjelder endring og nye krav. Det er viktig å være skolert som leder for å bidra best til disse utfordringene og samtidig kunne ta vare på de ansatte på best mulig måte. Jeg ønsket derfor å øke min kompetanse innen helseledelse, skriver Aarseth Madsen som fullførte studiene ved BI i løpet av våren 2024.

Hun ble utdannet fysioterapeut for 20 år siden, og har jobbet både som fysioterapeut og leder. Året 2014/15 tok hun videreutdanning innen personalutvikling og ledelse. De siste 14 årene som leder i rehabiliteringsfeltet, Tilrettelagte tjenester i Lillehammer kommune. I kommunen har hun 13 med-kollegaer som er ledere for hver sin avdeling.

- Vi står i mange utfordringer i det daglige, og jeg merker allerede at utdanningen jeg har tatt har gitt meg noen verktøy for å bidra inn i prosesser på en bedre og mer fremtidsrettet måte og kan bidra inn i kollegiet med ny viten, anbefalinger og henvisninger til litteratur og artikler som er relevante for andre å lese.

- Studiet har også gitt meg kjennskap til flere ledere i andre kommuner på tvers av landet, som gir meg mulighet for å kontakte dem ved konkrete spørsmål og inspirasjon om hvordan gjennomføre ulike utfordringer.


Samarbeid
Utdanningen bestod av seks samlinger fordelt over to semestre, hvor hver samling varte i tre til fire hele dager og fant sted på campus i dagtid. Alle samlingene inkluderte faglige diskusjoner, gruppearbeid og prosessarbeid, noe hun anser som avgjørende for utviklingen av refleksjonsevnen, samt for å kunne prestere godt både på den individuelle eksamenen og prosjektoppgaven.

Madsens prosjektoppgave omhandlet økt samarbeid på tvers av avdelingene i tjenesten.

- Med tanke om å utnytte bedre de ressursene vi allerede har i tjenesten og kommunen, ønsket vi å bedre det faglige samarbeidet og gjøre det enklere å etterspørre og hjelpe hverandre med kompetanse på tvers. Og på denne måten også bedre se den enkelte ansatte som allerede arbeider hos oss, med tanke på å beholde våre medarbeidere og gjøre stillingene mer attraktive.

Hun mener utdanningen har vært til stor relevans for hennes daglige virke som leder i Tilrettelagte tjenester:

- Jeg har hele tiden gjennom utdanningen, kunne trekke inn eksempler fra egen praksis og jobbe direkte med relevante, konkrete saker underveis, da studiet legges opp til å være meget praksisorientert. Stor grad av egenrefleksjon samt gruppearbeid, har gjort at læringen underveis er stor, og det er lettere å ta det med seg videre i arbeidet som leder. Dette gjelder både spesifikk personaloppfølgning, planlegging og prioriteringer samt samarbeid på tvers av sektorer.

Har du påbegynt fysioterapirelevantestudier på 15 studiepoeng eller mer? Utlysningen Utdanningsstipend 15.03.2025 kl. 14:00 er åpen og har søknadsfrist 15.03.25 klokken 14:00.